П`ятниця, 14.12.2018, 08:19
Вітаю Вас Гість | RSS

Стрільницька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Дзюба В. М.

Дзюба В.М.

МІЙ ДОСВІД

Я так не хочу застарілого стандарту

В своїй роботі із дітьми,

Тому стараюсь творчо працювати,

Бо діти вже не ті, що ми колись були.

І ось я бачу – діти зрозуміли

Моє бажання і натхнення працювати,

Дитячі душеньки свої відкрили

Й разом з батьками взялись мені допомагати.

Уроки в нас тепер цікаві стали,

Дітей байдужих вже нема.

І до навчання потягнулись діти,

І повела я їх у всесвіт Пізнання.

Казкова гра, проекти та дослідження повчальні.

А також наші дійства театральні

Переростають у навчання і знання.

Люблю дітей, сама навчаюсь з ними,

І кожен учень вже до мене звик.

У радості проходять наші днини,

Горда тим, що вчитель я у них.

Мої творчі роботи

(розробки уроків та виховних заходів)

Тема. Правопис дієприкметників. Голосні в закінченнях дієприкметників, голосні та приголосні в суфіксах дієприкметників.

Мета. Ознайомити учнів з відмінюванням дієприкметників та правописом голосних у їх закінченнях, голосних і приголосних у суфіксах дієприкметників; формувати вміння знаходити слова з поданою орфограмою в реченнях; розвивати вміння використання дієприкметників у власних висловлюваннях, словниковий запас учнів; виховувати допитливість, любов до мови та шани до рушника як оберега української хати.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Методи навчання: пояснення, виконання системи вправ, робота в парах, робота з таблицею, метод «Займи позицію», запитання – ланцюжок.

Засоби навчання: таблиця «Голосні в закінченнях дієприкметників, голосні та приголосні в суфіксах дієприкметників», вишиті рушники, макет рушника та орнаменти.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

Методика до успіху

  • Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.

Для того, щоб впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Ми вивчаємо тему «Дієприкметник». Давайте повторимо те, що вже вивчили.

Бліц – опитування по ланцюжку

(Викликаю до дошки декілька учнів. Перший ставить запитання другому, торкаючись його, другий – третьому і т.д.)

Учитель. Що називається дієприкметником?

1-й учень відповідає.

2-й учень. Які дієприкметники називаються активними?

3-й учень відповідає.

4-й учень. Які дієприкметники є пасивними?

5-й відповідає.

6-й учень. Як утворюються дієслівні форми на – но, - то?

7-й учень відповідає.

8-й учень. Що називається дієприкметниковим зворотом?

9-й відповідає.

- Молодці! Отже, ми повторили основні поняття цієї теми.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Робота з епіграфом

Епіграфом нашого уроку стануть слова Любові Забашти:

 

До щему у серці, до терпкого солодкого щему

Я кохаю Вкраїну, омиту прозорим дощем.

Л. Забашта

 

  • Як ви розумієте цей вислів? (Думки учнів)
  • Знайдіть у висловлюванні дієприкметник.
  • Що ви можете сказати про цей дієприкметник? (Омиту – дієприкметник, пасивного стану, минулого часу, суфікс –т)
  • Визначте суфікс у дієприкметнику. Яким звуком він виражений?
  • Яке закінчення має, на вашу думку, цей дієприкметник?

ІV. Повідомлення теми та мети уроку

Щоб у вас не виникали сумніви щодо закінчення дієприкметників та визначення суфіксів, ми на уроці познайомимося з правописом дієприкметників, а особливо голосних у закінченнях дієприкметників та голосних і приголосних у суфіксах дієприкметників. Мета уроку – навчитися відмінювати дієприкметники та визначати в них закінчення та суфікси.

(Відкрили зошити, записали число, класна робота, тему уроку).

 

V. Вивчення нового матеріалу

1. Первинне сприймання нового матеріалу

 

Робота з таблицею.

- У кожного з вас на парті є таблиця «Голосні у закінченнях дієприкметників». Розглянемо її і запам’ятаємо правило.

Активні і пасивні дієприкметники всіх родів відмінюються так, як прикметники твердої групи. Відповідно вони мають такі самі закінчення, як прикметники твердої групи. Щоб визначити відмінкове закінчення дієприкметників треба знати рід, число, відмінок іменника, від якого залежить дієприкметник.

У вас є приклади відмінювання прикметників та дієприкметників (вішаю таблицю).

Теж саме відбувається при відмінюванні прикметників і дієприкметників у множині. Давайте подивимося (викликаю до дошки учня).Провідміняти, визначити закінчення.

Н. в. стиглі, достигаючі

Р.в. стиглих, достигаючих

Д.в. стиглим, достигаючим

З.в. стиглих, достигаючих

О.в. стиглими, достигаючими

М.в. (на) стиглих, достигаючих

 

Дослідження – зіставлення

Самостійно провідміняти словосполучення с.р. жовте листя, пожовтіле листя.

Записати речення, назвати дієприкметники, визначити відмінок, число кожного дієприкметника, виділити закінчення.

1. Засніженою (О.в., одн.) лапою зима на груди налягла (М. Рильський). 2.Світ здається повним хвилюючих (Р.в., мн.)обіцянок (В. Винниченко). 3. Завмираючий (Н.в., одн.) гулом долітав грім. 4. Заплакали дощі над світом посивілим (О.в., одн.). 5. Повіває прохолода в обважнілому ( Д.в., одн.) саду (Д. Луценко). 6. На вітах похилених (М.в., мн.) іній сріблиться.

 

«Мозковий штурм»

 

  • Які суфікси мають дієприкметники у записаних реченнях? До якого стану вони належать?

 

Робота з таблицею «Голосні та приголосні у суфіксах дієприкметників»

Активні дієприкметники утворюються за допомогою суфіксів –уч- (-юч-), -ач-, -яч-, -л- (наприклад, атакуючий, ревучий, дрижачий, осілий), а пасивні дієприкметники утворюються за допомогою суфіксів –ен- (-єн-), -т-, -ен- і –т- (паралельні форми дієприкметників: замкнути – замкнений - замкнутий).

При утворенні пасивних дієприкметників відбувається чергування приголосних і випадання деяких голосних (вішаю таблицю).

«Займи позицію»

(Два учні у ролі активного стану і пасивного. На картках написані дієслова і від них утворені дієприкметники, визначити суфікси, пояснити орфограму)

Пишуть – пишучий, лежать – лежачий, горять – горілий, перемагають – перемігший, сказати – сказаний, робити – зроблений, клеїти – клеєний, шити – шитий.

Слово про рушник.

Український рушник! Багато зворушливих спогадів та образів родинного життя пов’язано з рушником. Рушник – це пісня. Тільки заспівана не словами, а різноманітними засобами ткання, вишивання, безмежно буйною фантазією орнаменту, в яку наш народ вкладав свою поетичну душу. Навіть і зараз багато наших бабусь вишиває рушники. Кожен погодиться, що від речі, зробленої своїми руками, віє таким теплом, що його не замінить навіть найдорожча річ. Тому що у вишиваний рушник людина вкладає частку своєї душі, свої думки й сподвання, своє прагнення жити красиво. І сяє такий рушник різними кольорами (поглянте на ці рушники), ніби саме життя переплітає на ньому кохання і журбу, щастя й горе.

Учень. Рушник супроводжує людину все її життя: від народження і до смерті. І сучасну, і традиційну оселю в Україні важко уявити без рушників. Тчуть та вишивають їх й досі: для краси в домі, на щастя, просто так, для душі. Без рушника не обходяться народження, одруження людини, ювілейні урочистості, дні скорботи.

Вишитий рушник створював настрій, формував естетичні смаки, був взірцем людської працьовитості. Хліб і рушник – одвічні людські символи. «Хата без рушника, що сімя без дітей», - говорили в народі. І усміхається до людей рушниками українська хата.

Учитель. Майстрині створювали таку красу руками, а ви за допомогою знань прикрасите рушник різними орнаментами ( У кожного учня орнамент, на яких дієприкметник.І варіант – визначає відмінок і закінчення дієприкметника, ІІ в. – стан дієприкметника та суфікс.

 

І в. Сказаним (О.в.), лежачої (Р.В.), згорілому (Д.в.), шитого (З.в.), пишучому (Д.в.), на змоклій (М.в.), споруджений (Н.в.), обраною (О.в.), пещеним (О.в.).

 

ІІ в. Заморожений, сивіючий, читаний, напоєний, записаний, клеєний, принесений, скинутий, в’янучий, замерзлий.

 

Отже, рушник – це мистецький символ нашого життя, символ того, що людина завжди намагається зробити світ навколо себе прекраснішим і добрішим.

Шануйте, друзі, рушники,

Квітчайте ними свою хату –

То обереги від біди.

Шануйте ті, що дала мати.

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Робота в парах. Складання діалогу

 

  • Які пісні ви знаєте про рушник?
  • Чи часто ви співаєте?

Уявіть, що ви потрапили на іншу планету, мешканці якої не вміють співати. Поясніть їм, навіщо люди співають, слухають музику. Складіть діалог з 10 реплік. У своєму мовленні вживайте дієприкметники різних відмінків та активного і пасивного стану.

(Звучить мелодія)

 

VІІ. Підсумки уроку

Рефлексія

Закінчити речення: Сьогодні на уроці я…

VІІІ. Домашнє завдання

Безпрограшна лотерея

У мене є чарівні квіточки, в яких знаходяться завдання. Один учень кожного ряду обирає квіточку і оголошує завдання додому.

1. Виписати з художньої літератури 6 речень з дієприкметниками різних відмінків.

2. Скласти 6 складних речень, використовуючи дієприкметники активного і пасивного стану.

3. Скласти віршик про зиму, використовуючи дієприкметники.

Вивчити теоретичний матеріал.

 

 

 

Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Грудень 2018  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31

Copyright MyCorp © 2018
Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz